Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Forhold til anden planlægning

Kommuneplanen må ikke stride mod de overordnede statslige interesser i form af landsplanlægning, landsplandirektiver, statslige anlægslove mv.

Kommuneplan 2025 er udarbejdet i overensstemmelse med de overordnede statslige interesser.

Planloven

De overordnede statslige mål og retningslinjer for kommunernes planlægning er fastlagt i planloven. Planloven indeholder et katalog over de emner, som kommuneplanen skal omfatte. Emnerne står i planlovens §11a - det såkaldte kommuneplankatalog.

Planloven fastlægger endvidere, at Kommuneplanen skal omfatte en periode på 12 år, og skal indeholde:

  • En hovedstruktur, som angiver de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen.

  • Retningslinjer for arealanvendelsen.

  • Rammer for lokalplanernes indhold for de enkelte dele af kommunen.

Kommuneplanen ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger og en miljøvurdering.

Grøn trepart

I juni 2024 blev Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, Kommunernes Landsforening, Fødevareforbundet NNF, Dansk Metal, Dansk Industri og regeringen enige om en grøn trepartsaftale, Aftale om et Grønt Danmark. Med aftalen er der bl.a. sat ambitiøse nationale mål om rejsning af 250.000 hektar ny skov samt udtagning af 140.000 hektar lavbundsjorder.

På baggrund af aftalen skal Egedal Kommune inden udgangen af 2025 udarbejde en omlægningsplan for udtagning af lavbundsjorde, vådområder, skovrejsning, ekstensivering og andre arealbaserede omlægningsindsatser.

Byrådet vil have fokus på at understøtte udmøntningen af Aftale om et Grønt Danmark i kommunens fysiske planlægning.

Fingerplanen

Kommuneplan 2025 er udarbejdet i overensstemmelse med Fingerplan 2019 – Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning. Fingerplanen udgør det overordnede grundlag for kommunernes planlægning af byudvikling, grønne kiler, trafikanlæg mv. i hovedstadsområdet. Fingerplanen skal sikre, at udviklingen i hovedstadsregionen sker på grundlag af en vurdering af udviklingen i hovedstadsområdet som helhed. Kommuneplan 2025 sikrer, at hovedprincipperne i Fingerplanen videreføres.

Find gældende Fingerplan her.

Nationale interesser i kommuneplanlægning

Hvert fjerde år offentliggør staten en oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen. Den seneste oversigt er fra juli 2023. Her sammenfattes gældende krav til kommunernes planlægning for følgende områder:

  1. Vækst og erhvervsudvikling
  2. Natur og miljø
  3. Kulturarv og landskab
  4. Hensyn til nationale og regionale anlæg
  5. Regler og beslutninger efter planlovens § 3

Kommuneplan 2025 er udarbejdet i overensstemmelse med de nationale interesser.

Læs om de nationale interesser her.

Statslige vandplaner, Natura 2000-planen og handleplaner

Staten udarbejder vandplaner, Natura 2000-planen og Natura 2000-skovplanen. De statslige planer skal følges op med kommunale handleplaner, der konkret fastlægger de tiltag, som kommunen vil iværksætte for, at målsætningerne for grundvand og internationale beskyttelsesområder i de statslige planer kan opnås. Kommuneplanen er i overensstemmelse med de statslige planer.

Vurdering af mulige påvirkninger af bilag IV-arter og Natura 2000
Egedal har foretaget en vurdering af kommuneplanens mulige påvirkning af bilag IV-arter og Natura 2000. Vurderingen er af overordnet karakter, da det ikke er muligt at foretage en detaljeret vurdering grundet planens overordnede karakter og langsigtede planlægningsperspektiv.

Kommuneplan 2025 vurderes ikke at have væsentlig negativ påvirkning på de internationale naturbeskyttelsesområder og internationalt beskyttede arter, herunder beskadigelse eller ødelæggelse af bilag IV-dyrearters yngle- og rasteområder samt bilag IV-plantearters voksesteder.

Redegørelse for vurdering af mulig påvirkning af bilag IV- arter og Natura 2000
Særligt byudvikling og nye trafikanlæg kan potentielt påvirke bilag IV-arter og Natura 2000-områder ved at indskrænke levesteder og skabe barrierer for dyrelivet, men også vandindvinding, udledning af spildevand og landbrugsdrift kan påvirke bilag IV-arter og Natura 2000-områder.

Egedals byudvikling sker primært i tilknytning til eksisterende byområder og på arealer, hvor der ikke er udpeget Natura 2000-områder og § 3-beskyttet natur, som ofte er levesteder for bilag IV-arter. I detailplanlægningen for byudviklingsområderne fortages der endvidere de nødvendige undersøgelser og foranstaltninger til beskyttelse af bilag IV-arter. Når vi udvikler eksisterende byområder, vil vi sørge for, at de eksisterende naturværdier bevares og udvikles, og når vi byudvikler fra bar mark, vil vi sørge for, at biodiversiteten samlet bliver forøget i de nye byområder. Det vurderes derfor ikke, at byudviklingen i Egedal Kommune vil påvirke bilag IV-arter.

Kommuneplan 2025 indeholder arealreservationer til overordnede trafikanlæg fra Fingerplan 2019, herunder Frederikssundsmotorvejen, Ring 5 og udvidelse af rute 6. Det forventes, at staten i forbindelse med den videre planlægning af statslige infrastrukturanlæg sikrer, at der ikke sker en væsentlig påvirkning af bilag IV-arter samt Natura 2000 områderne.

Regionens Råstofplan

Region Hovedstaden har ansvaret for kortlægning af og planlægning for råstofindvinding i hovedstadsområdet. Råstofindvinding skal som udgangspunkt foregå indenfor de udpegede områder. Der må ikke planlægges eller etableres anlæg, der hindrer eller vanskeliggør råstofindvinding. Råstofplanen for Region Hovedstaden er bindende for kommunens planlægning og administration.

Kommuneplan 2025 er ikke i strid med den gældende Råstofplan.

Find gældende råstof plan for hovedstadsområdet her.

Nabokommunerne

Egedal Kommune grænser op til kommunerne Frederikssund, Allerød, Furesø, Ballerup, Albertslund, Høje-Taastrup og Roskilde. I forbindelse med udarbejdelse af Kommuneplan 2025 har der løbende været dialog med nabokommunerne på administrativt niveau for at sikre sammenhæng på tværs af kommunegrænserne.

Kommunen har ikke konstateret nogen uoverensstemmelser mellem Egedals og nabokommunernes kommuneplaner.

Kystnærhedszonen

De kystnære landskaber er sikret gennem kystnærhedszonen, der er fastlagt i Planloven, og omfatter kystområderne i en afstand af 3 km. fra kysten i landzone og sommerhusområder. Kystnærhedszonen skal som udgangspunkt friholdes for bebyggelse og anlæg.

Redegørelse for udlæg af for mindre arealudlæg til tekniskanlæg ved Værebro i kystnærhedszonen
Arealet ligger i den ydre del af kystnærhedszonen omkring tre kilometer fra Roskilde Fjord og bag ved både Jyllinge og Værebro Erhvervsområde. På grund af den lange afstand til kysten, terrænforholdene og de eksisterende bebyggelser mellem fjorden og det udpegede område opleves arealet ikke som en del af kystlandskabet. Roskilde Fjord og det nærmeste kystlandskab ved fjorden er ikke synlig fra det udpegede område.

Ved en konkret ansøgning skal der tages hensyn til eventuelle bygninger og anlægs placering i landskabet, og det vil være et krav i forbindelse med lokalplanlægningen, at der redegøres for bygninger og anlægs synlighed i kystlandskabet.

Udpegningen af arealet er fortaget for at sikre mulighed for fortætning og udvikling af det eksisterende Værebro Erhvervsområde.

Redegørelse for placering af fælles biogasanlæg i kystnærhedszonen
Området ligger inden for kystnærhedszonen, dog næsten tre kilometer fra Roskilde Fjord. På grund af den lange afstand til kysten, terrænforholdene og de eksisterende bebyggelser mellem fjorden og det udpegede område opleves arealet ikke som en del af kystlandskabet. Roskilde Fjord og det nærmeste kystlandskab ved fjorden er ikke synlig fra det udpegede område.

Ved en konkret ansøgning skal der tages hensyn til eventuelle bygninger og anlægs placering i landskabet, og det vil være et krav i forbindelse med lokalplanlægningen, at der redegøres for bygninger og anlægs synlighed i kystlandskabet.

Udpegningen af arealet er fortaget som en del af en lokaliseringsanalyse udarbejdet i samarbejde med Erhvervsstyrelsens Biogassekretariat og en række nabokommuner.

Nærhed til overordnet vejnet har været afgørende, således at transporten af biomasse til anlægget kan afvikles på de større veje. Samtidig skal der være mulighed for at kunne afsætte den producerede biogas ved en placering nær eksisterende naturgasledning.

Redegørelse for udvidelse af Svestrup vandværk i kystnærhedszonen
Placeringen af det nye vandværk er afhængig af den omfattende eksisterende forsyningsinfrastruktur omkring det eksisterende Ølstykke vandværk inden for rammeområdet. Udvidelsen af Svestrup vandværket beliggende indenfor kystnærhedszonen har dermed en funktionel begrundelse.

Rammeområdet er beliggende delvist bag eksisterende bebyggelse (Jyllinge) og sammen med landskabets konturer og den eksisterende beplantning betyder det, at anlægget ikke forventes at ville kunne ses fra kysten og dermed ikke har en visuelle påvirkning af oplevelsen af kystlandskabet

Ved en konkret ansøgning skal der tages hensyn til eventuelle bygninger og anlægs placering i landskabet, og det vil være et krav i forbindelse med lokalplanlægningen, at der redegøres for bygninger og anlægs synlighed i kystlandskabet.

Find os

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

CVR-nr.: 29188386
Kommunenummer: 240

Telefon: 7259 6000

Åbningstider

Mandag 8 - 14
Tirsdag 10 - 14
Onsdag Lukket
Torsdag 10 - 17.30
Fredag 10 - 12

Følg os på de sociale medier