Ændringer i kommuneplanen
Nedenfor kan du læse om de væsentligste ændringer fra Kommuneplan 2021 til Forslag til kommuneplan 2025, herunder nye temaer og væsentlige opdateringer samt arealudlæg og ændringer i rammer.
|
Tema |
Ændring i hovedstruktur og retningslinjer |
|
Skovrejsning |
Udpegningen af arealer, hvor skovrejsning er henholdsvis ønsket og uønsket, opdateres på baggrund af ny kortlægning. Arealer, hvor skovrejsning er ønsket, øges fra 830 hektar til 2480 hektar.
|
|
Interesseområde til vindmøller |
Nyt tema om interesseområde for vindmøller. Der udpeges et mindre areal øst for Edelgave som interesseområde til vindmøller.
|
|
Interesseområde til solceller |
Nyt tema om interesseområde for solceller. Der udpeges interesseområder til solceller på samlet 410 hektar.
|
|
Byudvikling i de mindre bysamfund og landsbyer |
I Kommuneplanen signaleres generel åbenhed overfor forslag til mindre udbygninger i de mindre bysamfund og i landsbyer med over 100 indbyggere. |
|
Rækkefølge
for byudvikling |
Byudviklingsområdet Veksø Syd fremrykkes til 1. prioritet, dvs. at området kan byudvikles fra 2025 og frem. |
| Detailhandel | Den maksimale butiksstørrelse hæves fra 1.000m2 til 1.200m2 i lokalcenter ved Bryggertorvet i Gl. Ølstykke. Detailhandelsrammen for enkeltstående butikker udvides til at omfatte Slagslunde forsamlingshus. |
|
Principper for bæredygtighed og kvalitet i byudviklingen |
Opdatering og præcisering af principper for bæredygtighed og kvalitet i byudvikling, herunder:
|
|
Arealreservation til overordnet infrastruktur |
Vedr. Frederikssundsmotorvejen er tilføjet fokus på etablering af mange og gode fra- og tilkørselsmuligheder på strækningen gennem Egedal, herunder behovet for etablering af fulde til- og frakørselsmuligheder ved Ledøje, Stenløse Syd og Værebro. I de tilfælde, hvor der kan opstå overlap mellem på den ene side VE-interesseområder eller perspektivområder til byudvikling og på den anden side til- og frakørselsramper til Frederikssundsmotorvejen, vil etableringen af til- og frakørselsramper have forrang. Vedr. Ring 5 er tilføjet, at arealreservation på hele strækningen gennem Egedal ønskes sløjfet. |
|
Masteplan |
Egedal Kommunes Masteplan indarbejdes i kommuneplanen, herunder retningslinjer for placering af telemaster mv. |
|
Grundvand |
Afsnit om grundvand og drikkevand opdateres og udbygges med bl.a. en ny grundvandsredegørelse. |
|
Lavbund |
Afsnit om lavbund opdateres, herunder beskrivelse af projekt ved Hagerup Sø, sammenhæng til grøn trepart og Miljøstyrelsens kortlægning af lavbundsjorde, hvor der er særligt stort potentiale for at tilbageholde CO2. |
|
Klima og energi |
Afsnit om klima og energi opdateres, herunder henvisning til Klimaplan 2045. |
|
Mobilitet og tilgængelighed |
Afsnit om mobilitet og tilgængelighed opdateres med bl.a. henvisning til Mobilitetsplan 2023. |
|
Spildevand og regnvand |
Afsnit om spildevand og regnvand opdateres med bl.a. henvisning til ny spildevandsplan, områdeplaner og delområdeplaner. |
|
Stier |
Stiplanlægning og prioritering af overordnet stiforbindelse udgår af kommuneplanen. Der tilføjes et afsnit om det kommende arbejde med stiplanlægning. |
|
Natur og Grønt Danmarkskort |
Beskrivelse af natur- landskabs- og kulturperler samt afsnittet "Vi bruger naturen i hverdagen" udgår. Der tilføjes et afsnit om Vild med Vilje og Kommunens naturstrategi. |
|
Tema |
Ændringer i rammer og perspektivområder |
|
Nyt arealudlæg ved Værebro (ramme T-17) |
Nyt arealudlæg på 2.5 hektar til tekniske anlæg. Dermed åbnes der mulighed for en mindre udvidelse af Værebro erhvervsområde. |
|
Ny ramme omkring Veksø Station og parkeringsareal (ramme T-18) |
Ny teknisk ramme, der omfatter eksisterende station og parkeringsareal omkring Veksø Station. Dermed åbnes der mulighed for på sigt at planlægge for bedre sammenhæng mellem den eksisterende by og Veksø Syd. |
| Ny ramme til udvidelse af Svestrup Vandværk | Ny teknisk ramme, der muliggør udvidelse af Svestrup Vandværk. |
|
Nyt perspektivområde syd for Skebjergvej |
Der udlægges til perspektivområde til fremtidig byudvikling. |
|
Nyt perspektivområde nord for motorvej ved Ledøje |
Der udlægges perspektivområde til fremtidig erhvervsudvikling. |
|
Nyt perspektivområde nord for Værebro ved kommende motorvej |
Der udlægges perspektivområde til fremtidig erhvervsudvikling. |
|
Perspektivområde ved Tværvej udgår |
Perspektivområde vest for Tværvej udgår pga. projekt for vandhåndtering og kommende lokalplan for bassiner. |
|
Højere bebyggelsesprocent i Værebro (ramme E2-6, E2-9, E3-3, E3-7 og E4-1) |
Bebyggelsesprocenten i Værebro ensrettes og hæves til 60%, hvoraf det maksimale fodaftryk må være 50%. |
|
Højere bebyggelsesprocent ved Lærkeskolen (ramme BE-3) |
Bebyggelsesprocent ved Lærkeskolen hæves fra 30% til 50%. Bygningshøjde
hæves fra 8,5 til 10 meter. |
| Opdeling af rammeområde og højere bebyggelsesprocent ved Nøddeparken (ramme B2-37) | Rammen opdeles i to, hhv. B2-37 og B2-57 (nøddeparken) og bebyggelsesprocenten for Nøddeparken hæves fra 35% til 45%. |
|
Anvendelse ændres fra erhverv til rekreativt formål ved Kildedal Bakke (ramme E1-4) |
En del af arealerne langs Tværvej ved Kildedal Station ændres fra erhvervsformål til rekreative formål. Den resterende del af rammen mod Kildedal Station fastholdes til erhverv med mulighed for detailhandel. I kommuneplanen markeres en mulighed for på sigt evt. at etablere en vejforbindelse mellem Kildedal Bakke og Tværvej. |
| Ændring i rammeafgrænsning ved Schæfergården (ramme E2-13) | Rammeafgrænsningen ændres så erhvervsrammen der omfatter marken øst for gården fjernes. |
|
Anvendelse udvides ved ramme til biogas, Værebro (ramme T-13) |
I ramme for biogasanlæg ved Værebro tilføjes pyrolyse til anvendelse. |
| Ændring i bebyggelsens omfang ved Stationsområdet i Ølstykke (ramme T-12) | Der tilføjes, at der kan etableres gangbroer og elevatortårne i en højde på 12m. |
| Anvendelse udvides ved Egedal Centret (Ramme C-6) | Anvendelsen udvides til at omfatte busterminal. |
|
Ændring i rammeafgrænsning ved Lærkeskolen (ramme BE-3 og B2-15) |
Institution overføres til Lærkeskolen. Der ændres således i rammeafgrænsningen, så eksisterende institution ligger i samme rammområde som skolen i stedet for i en boligramme. |
| Anvendelse udvides ved ramme til boligområde i Slagslunde (ramme B1-40) | Anvendelsen udvides til også at omfatte butikker til lokalområdets forsyning. |
|
Ændring i rammeafgrænsning ved Stenløse idrætsområde (ramme R2-14) |
Arealer beliggende i værdifuldt landskab udgår, og rammen reduceres med 47.000 m2. |
|
Ændring i afgrænsning ved Veksø Syd (ramme B1-15 og B4-8) |
Rammerne udvides, så de ligger helt op til hinanden. Dermed åbnes der mulighed for på sigt at planlægge for bedre sammenhæng mellem den eksisterende by og Veksø Syd. |
|
Ændring i afgrænsning ved Hyldegårdsvej (campingplads) (ramme F-10) |
Hyldegårdsvej (campingplads) reduceres så eksisterende gård, der ikke er en del af campingplads, udgår. |
| Ændring i afgræsning og zonestatus ved Jægerbakken (ramme R3-4 og B4-9) | Rammen R3-4 udvides mod øst og den fremtidige zonestatus ændres til Landzone, rammen B4-9 reduceres. |
|
Areal udgår i Veksø Nord (ramme B1-34) |
Et mindre areal i den nordlige del af Veksø udgår pga. vandudfordringer. |
|
Arealer med særlige vandudfordringer (ramme B4-16, E2-2, E3-4, T-13, B4-2, R2-14, E2-1, B4-8, B2-56 og E2-13.) |
Mulige udfordringer med håndtering af regnvand markeres i rammerne. |
|
Butik i Stenløse Syd |
Mulighed for enkeltstående butik i Stenløse Syd udgår, da det areal, der var udpeget med mulighed for etablering af butik, er udbygget med boliger. |
| Ændringer der imødekommer indsigelse fra statslige myndigheder | Ændringer fremgår af hvidbog og høringssvar til Kommuneplan 2025. |