Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Vejnettet og reservation til infrastruktur

Egedal ligger centralt i Hovedstadsregionen med gode vejforbindelser til det øvrige Hovedstadsområde. Frederikssundsvej er det trafikale bindeled til København og Frederikssund, mens Roskildevej skaber forbindelse til Roskilde og Hillerød.

I Egedal er der knap 500 km. vej bestående af statsveje, kommuneveje og private fællesveje. Det skaber et sammenhængende vejnet, der forbinder hele kommunen.

Det er vores mål:

  • At sikre det overordnede hierarki i vejnettet.

  • At reservere areal til overordnede infrastruktur.

Retningslinjekort 4.3

Retningslinjer

Der er reserveret arealer til Frederikssundmotorvejen og tilhørende tilslutningsanlæg som vist på retningslinjekort 4.3.

Der reserveres arealer til transportkorridoren til fremtidig overordnet trafikal infrastruktur og tekniske anlæg som vist på retningslinjekort 4.3.

I transportkorridoren skal landzonearealer i henhold til Fingerplan 2019 friholdes for yderligere permanent bebyggelse og anlæg, bortset fra bebyggelse og anlæg, som er nødvendig for driften af landbrugsejendomme. Udnyttelsen af byzonearealerne i transportkorridoren må ikke intensiveres eller ske i modstrid med mulighederne for at etablere Tværvej.

Der er reserveret arealer til Tværvej/Ring 5 mellem Frederikssundsvej og Nymøllevej i overensstemmelse med Fingerplan 2019 som vist på retningslinjekort 4.3.

Der er reserveret arealer til Tværvej/Ring 5 mellem Holbækmotorvejen og Måløv i overensstemmelse med Fingerplan 2019 som vist på retningslinjekort 4.3.

Der er reserveret arealer til tre spor på Hovedlandevej Rute 6 mellem Værebro og Slangerup i overensstemmelse med Fingerplan 2019 som vist på retningslinjekort 4.3.

Der er reserveret arealer til overordnede cykelstier og rekreative stier i overensstemmelse med Fingerplan 2019 som vist på retningslinjekort 4.3.

Ved etablering og udvidelse af veje og jernbaner skal det tilstræbes, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj og vibrationer kan overholdes i eksisterende og planlagte boligområder og områder med anden støjfølsom anvendelse.

Beliggenhed og hierarki i vejnettet fremgår af retningslinjekort 4.3.

  • Gennemfartsveje er statsveje af regional betydning (staten er vejmyndighed).
  • Trafikveje forbinder kommunens byområder og har overordnet betydning for trafikafviklingen.
  • Primære lokalveje er veje med betydning for trafikafviklingen i byerne.
  • Lokalveje er veje med mindre betydning for trafikafviklingen i byerne.

Redegørelse

Det sammenhængende vejnet i Egedal er klassificeret efter funktion, betydning og hierarki.

Vejnettet består af:

  • Gennemfartsveje som er statsveje af regional betydning, der forbinder kommunen med det øvrige Hovedstadsområde.
  • Trafikveje som forbinder kommunens bydele og har overordnet betydning for trafikafviklingen.
  • Primære lokalveje som har betydning for trafikafviklingen i byerne.
  • Lokalveje som har mindre betydning for trafikafviklingen i byerne, eksempelvis forbindelsesveje til boligområder.

Arealreservationer til overordnet infrastruktur

Udviklingen i Hovedstadsregionen har betydet, at Frederikssundsvej er overbelastet, og at der er en omfattende trafik på tværs af de fem byfingre i regionen. Det giver problemer med tæt trafik, støj og luftforurening i byområderne langs Frederikssundsvej, mens mange af de mindre bysamfund er plaget af gennemfartstrafik.

Staten har ved en anlægslov besluttet, at der skal etableres en ny motorvej mellem Smørum og Frederikssund. Dette vil have stor betydning for borgernes hverdag og virksomhedernes vækstmuligheder. Desuden vil det give mulighed for at udvikle bymiljøerne langs den eksisterende Frederikssundsvej.

Kommuneplanen skal sikre, at der reserveres areal til overordnet infrastruktur i overensstemmelse med de statslige rammer. Der reserveres areal til følgende overordnede trafikanlæg:

  • Transportkorridoren har indgået i den bindende planlægning for Hovedstadsområdet siden 1982 og er en langsigtet reservation til overordnede infrastrukturanlæg af betydning for hele Hovedstadsregionen. Formålet er at sikre mulighed for fremføring og passage af større trafikanlæg og tekniske anlæg med de mindst mulige samfundsmæssige omkostninger og miljøgener.
  • Frederikssundmotorvejens 3. etape fra Tværvej i Smørum til J.F. Willumsensvej i Frederikssund.
  • Ring 5 mellem Holbækmotorvejen og Frederikssundmotorvejen og mellem Frederikssundsvej og Nymøllevej.
  • Rute 6 udvidelse fra to til tre spor på strækningen mellem Værebro og Hillerød.
  • Overordnede cykelstier og rekreative stier på tværs af kommunen.

Læs mere på Vejdirektoratets hjemmeside her.

Egedal Kommune bakker meget klart op om en forlængelse af Frederikssundmotorvejen. En forlængelse vil understøtte den positive udviklingen i kommunen og bidrage til at sikre en sammenhængende, effektiv trafikafvikling i hovedstadsområdet. Egedal har over for staten understreget behovet for mange og gode fra- og tilkørselsmuligheder på strækningen gennem Egedal, herunder behovet for etableringen af fulde til- og frakørselsmuligheder ved Ledøje, Stenløse Syd og Værebro. I de tilfælde, hvor der kan opstå overlap mellem på den ene side VE-interesseområder eller perspektivområder til byudvikling og på den anden side til- og frakørselsramper til Frederikssundsmotorvejen, vil etableringen af til- og frakørselsramper have forrang.

Egedal vil opfordre staten til at nedlægge areal- reservationen til en Ring 5 (”Ring 5 transportkorridoren”), da en Ring 5 vil være ødelæggende for flere af kommunens bysamfund og værdifulde landskaber.

Find os

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

CVR-nr.: 29188386
Kommunenummer: 240

Telefon: 7259 6000

Åbningstider

Mandag 8 - 14
Tirsdag 10 - 14
Onsdag Lukket
Torsdag 10 - 17.30
Fredag 10 - 12

Følg os på de sociale medier